Werken met groepen
Ik houd ervan: werken met teams en groepen. De dynamieken en patronen van een groep zijn anders dan een optelsom van de leden. Door de combinatie van mijn kennis en ervaring als zowel teamlid, leider als coach, ben ik van toegevoegde waarde voor teams en organisaties.
Voor groepen bied ik (ODC-)teamcoaching, begeleide intervisie en systemische opstellingen. Samen onderzoeken we wat jullie leerdoelen zijn en welke begeleidingsvormen het beste hierbij passen. Zo krijgen jullie een compleet ontwikkelprogramma op maat.
Voor een succesvol team
Teamcoaching
Voor teams die vanuit nieuwsgierigheid en lef willen bouwen aan verbinding, vertrouwen en meer werkplezier.
De wereld verandert voortdurend. Traditionele, vaak meer hiërarchisch georiënteerde manieren van samenwerken voldoen in veel organisaties niet meer. Dat vraagt om een andere houding en werkwijze van zowel het team als hun leider.
Voor een gezonde organisatie zijn goed functionerende teams van belang. Zij bepalen het succes en de levenskracht van het grote geheel door vanuit gedeelde drijfveren en verantwoordelijkheden samen te werken om doelen te realiseren.
Voorbeelden van leerdoelen:
- Meer plezier, energie en voldoening in de onderlinge samenwerking
- Het bouwen aan vertrouwen, veiligheid en gezonde conflicthantering
- Gebruik maken van alle talenten en diversiteit in het team
- Het vergroten van de gedeelde verantwoordelijkheid en leiderschap van het team
Meer weten?
Talentontwikkeling van (executive) teams
Teamontwikkeling met de ODC
Voor een vlotte verdieping in de samenwerking en een boost voor de ontwikkeling van talenten in teams.
De Odin Development Compass helpt teams om vanuit hun natuurlijke kracht te werken en energielek door teveel inzet op ‘valkuil-verbetering’ te voorkomen. Het geeft inzicht in kwaliteiten, aangeleerd gedrag en ontwikkelbare competenties. De tool brengt zowel diepgang in de ontwikkeling van het team als een voorspeller voor gedrag onder druk.
De ODC-meting levert individuele en teamprofielen op die inzicht in de geschiktheid van (potentiële) teamleden voor een bepaalde rol in het team, de wijze waarop het team samenwerkt en hoe er leiding gegeven kan worden aan het team.
Teamontwikkeling met de ODC kan op verschillende wijzen ingezet worden: voor een eenmalige heidag, een compleet teamcoachtraject of als toevoeging aan een in-company gefaciliteerd ontwikkeltraject.
Op aanvraag is een inzichtelijke flyer inclusief stappenplan en investeringsoverzicht beschikbaar. Klik op de onderstaande button.
Meer weten?
Leren van en met elkaar
Intervisie
Voor trainees en teams die willen leren van en met elkaar, zonder hiërarchie en met vertrouwen in de ander. Simpelweg omdat je collega’s en vakgenoten een schat aan kennis en ervaring hebben waar jij uit mag putten.
Intervisie is een co-creatieve wijze van leren: van ‘peers’ zoals teamgenoten, collega’s uit dezelfde functiegroep en functiegenoten uit andere organisaties. Kenmerken van intervisie zijn onder andere het horizontale perspectief, gelijkwaardigheid, wederkerigheid, autonomie en gezamenlijk reflecteren.
Intervisiebegeleiding biedt een (nieuwe) intervisiegroep een goede start om diverse werkvormen eigen te maken, te oefenen in zelfsturend zijn en om verdieping aan te brengen in het resultaat. Ook draagt begeleiding (bij de start) bij aan versnelde groepsvorming en het ontwikkelen van vertrouwen.
Meer weten?
Een tableaux vivant van het systeem
Familie, Team & Organisatie opstellingen
Voor de professional, leider of een team dat een persoonlijk, werk- of organisatievraagstuk aan de hand van een systemische opstelling wil onderzoeken.
Deze werkwijze kan zowel in individuele als teamcoaching ingezet worden, met of zonder representanten.
Een opstelling is een ervaringsgerichte systemische werkvorm die snel inzicht geeft in de diepere oorzaken van een vraagstuk. Als het ware open je met de opstelling een levend veld van de delen van het systeem, waarbinnen patronen zichtbaar en voelbaar worden.
Voorbeelden van systemische vragen:
- Welke patronen en dynamieken spelen in ons team en zorgen ervoor dat we niet (voldoende) succesvol zijn?
- Wie staat er in het systeem en wie is uitgesloten?
- Hoe spelen dynamieken en gebeurtenissen van vorige generaties een rol in het leven of werk van de vraaginbrenger?
- Wie of wat (uit de geschiedenis van het systeem) wil gezien en erkend worden?